Dagstur till järnvägsmuséet i Gävle.

Jag hade turen att bli medbjuden till järnvägsmuseet i Gävle igår. Eftersom jag aldrig varit där så följde jag med och tog naturligtvis med kameran. Rent spontant tycker jag de hade lite grejor, men man får tänka på att föremålen i de flesta fall är helt unika. T.ex. en kopia av John Ericsson lokomotiv Novelty, loket Fryckstad, som tillverkades av Munktells i Eskilstuna 1855 (som var deras andra lok de byggde) samt även loket Prins August.

De har även de enda originaldelarna som bevarats från loket Förstlingen som är det första loket som byggdes i Sverige. Dessutom har de ett flertal mycket välbyggda och detaljrika modeller, några kan ses härunder.

De föremål som inte står ute inryms i lokstallarna och där är det ganska mörkt, inget direkt bra ljus att fotografera i med andra ord. Därför blev många bilder ganska gryniga och man sattes verkligen på prov i konsten att hålla kameran stilla.

På det stora hela så var det en mycket trevlig dag med trevligt sällskap och trevliga utflyktsmål.

IMG_6836

Den fina utsikten från Café Ångvisslan.

 

IMG_6840

Ett ”systerlok” till Prins August i modell, loket Widar.

IMG_6846

Det här vet jag inte riktigt vad det är för lok, får kolla upp det. 🙂

IMG_6850

Interiör från förarhytten på ett ånglok

IMG_6855

Man måste beundra den intrikata mekaniken. Det här är riktigt vackert.

IMG_6859

En modell av mitt absoluta favorit-lokomotiv genom tiderna. Det här är ett D-lok med träkorg. Kom senare i en mängd varianter och korg-utföranden.

IMG_6863

En modell av det kända T-43 dieselelektriska loket. En riktig arbetshäst.

IMG_6865

Det fanns inte bara tåg i lokstallarna utan även en utställning om andra sätt att resa. Bl.a. fanns denna fina Saab där.

IMG_6883

Så här ser det ut utanför lokstallarna med vändskivan.

IMG_6886

Lokstallet är ett rätt imponerande bygge.

IMG_6893

Här är en tender som blivit ombyggd till plog. Tendern fylldes med t.ex. sten och grus för att få lite tyngd och sedan kopplades ett eller två ånglok till vagnen och sen tog de fart för att ploga snön från banan. Sånt verkar inte finnas nuförtiden.

IMG_6895

Utanför fanns också ett par ånglok, det främre ett klassiskt B-lok.

IMG_6900

Avslutar med en bild på en av de måsar som hela tiden höll koll runt caféet ifall nån gäst skulle tappa nåt utanför staketet. Fanns också de vanliga småfåglarna som blev förtjusta i mitt äppelskrutt.

4 comments on “Dagstur till järnvägsmuséet i Gävle.

  1. Men det var väl en helt perfekt utflykt för dig! Jag är nästan mest imponerad av lokstallet, men ånglok är ju alltid roliga att se och har många fina detaljer att fota.

  2. Niclas on said:

    Nu blir jag lite avis!
    Såg mycket intressant ut fina modeller.

  3. Anders on said:

    Intressant och fina bilder!

  4. Eskil Eriksson on said:

    Verkar ha varit en perfekt dag med mycket intressanta utställningar.
    Där hade du tur som fick följa med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

* Copy This Password *

* Type Or Paste Password Here *

3 954Spamkommentarer blockerade hittillsSpam Free Wordpress

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> <pre lang="" line="" escaped="" cssfile="">

Översätt sidan
EnglishFrenchGermanItalianPortugueseRussianSpanish
Live data
Besökskarta
Login-box
  • Login
    Login

Ditt IP-nummer:
54.146.135.173